Marknadscheferna om nästa nivå av personalisering och kundresa.
Ska varumärken vara personliga framåt, och hur? Erik från oss deltog i rundabordsamtal av Dagens Industri och Adobe med representanter från en rad varumärken kring nästa nivå av kundresa och personalisering. Några diskussioner som kom upp
Den positiva växelverkan mellan fysisk och onlinehandel
Den sk haloeffekten har setts och pratats om länge men det är fortfarande intressant att följa utvecklingen och få nya positiva exempel från kollegor i branschen. Vi har exempelvis framgångsrikt lyft fysisk närvaro i digital awareness-kampanj och så skapat förtroende i en tid där nästan vem som helst kan bli ett instabrand.
Det ständiga knepigheten med content
Trots grymma tekniska möjligheter att segmentera kundgrupper och sedan erbjuda relevant värde är kapaciteten att skapa mängden innehåll alltid en bromskloss. Det är och kommer vara svårt för den som vill hålla kvalitet och avvägningen mellan relevans och produktion/kostnad får helt enkelt göras case by case.
Trenden back to basics
Allt svårare i.o.m. jättarnas datakamp och (välbehövligt) integritetsfokus att följa folk online och härleda resultat vilket verkar medföra viss tillbakagång till marknadsföringens ABC. Något vi i största mån välkomnar och en anledning till att vi startade Ajensi. Varumärken måste förstå och jobba hårt med värde, varumärke och drivkrafter. Vi verkar inte komma till en punkt där det går att trycka på en knapp, låta maskinen lösa jobbet och gå hem. Kanske tur det. Att den heliga datagralen föll i golvet och ställer krav på oss marknadsförare. Kanske kan vi i större utsträckning vara ’personliga’ genom att jobba hårt med att sätta vilka vi är och erbjuda relevant värde till rätt målgrupp snarare än att förlita oss på någon form av digital stalking.