ETT TAG TILLSAMMANS MED ADVANTAGE+ SHOPPING CAMPAIGNS
Nu har det gått ett tag sedan Meta lanserade advantage+ shopping campaigns (ASC), så tänkte att vi ska skriva ett par rader om hur vi uppfattat det hittills.
Det lanserades som den heliga gralen till försäljning på Meta efter iOS 14.5, där marknadsföringsbyråer skulle fokusera mer på content & upplevelsen kring annonser än att fokusera på målgrupper & bygga det enligt den vedertagna funnel-metodiken.
”Businesses are looking for ways to overcome economic uncertainty while navigating platform and privacy changes. Starting today, we’re bringing new tools to Meta Advantage to help every advertiser leverage the power of AI and automation — maximizing the performance of their ad spend. Following up on our announcement earlier this year, we’re now introducing Advantage+ shopping campaigns to advertisers globally.
We’ve found that 52% of consumers want to find brands and products they haven’t heard about, but align with their shopping preferences. Through Advantage+ solutions, advertisers can tap into the power of AI to provide more relevant campaigns to the people who matter most to their businesses.
Advantage+ shopping campaigns help advertisers get smarter and faster on which campaigns are converting. It eliminates the manual steps of ad creation and automates up to 150 creative combinations at once. This helps advertisers more quickly learn what ads are working, while making the most of their advertising budget.
’The Advantage+ shopping campaigns tool gives advertisers new ways to optimize campaigns. Advantage+ shopping campaigns uses AI to automate the campaign creation process and is powered by new machine learning models.”
I eget tycke så har annonser rent visuellt inte varit lika estetiskt tilltalande som tidigare, vissa inställningar ger en stor rubrik-header med en opacitet på ca 80% samt en urklippt del av bilden under. Detta förmodas ha bättre performance, dock till de flesta annonsörers förskräckelse i hur annonserna ska se ut.
Ja, det går att säga att detta skräddarsys efter mottagarens preferens och att de får det som passar dem. Kan däremot inte tänka mig annat än att de flesta fick en chock av utseendet de första gångerna de såg detta.
Enligt det vi sett hittills så har det inte medfört 12% lägre konverteringskostnader (Metas siffror) på samtliga konton. När vi gått otroligt brett har vi oftast sett sämre resultat, när vi brutit ut delar har vi sett att vissa marknader presterar betydligt bättre med ASC, medan andra presterar mycket sämre.
Jag förmodar att AI:n förfinas och förbättras dagligen och snart kanske det är den enda vägen framåt, men tills dess rekommenderar att fortsätta testa och ställa denna kampanj mot andra, alternativt A/B-testa (klicka här för mer info) olika delar av ditt content för att maximera effekten på olika marknader för att få ut maximalt av ASC.
Om du är intresserad av att prata mer om ASC, kontakta pontus@ajensi.se eller om du vill testa det på egen hand, se de vanligaste misstagen på länken innan du sätter igång.