Gör hemsidebesökare till kunder med en konverteringsoptimerad hemsida
Det går att driva höga nivåer av kvalitativ trafik till en webbplats både organiskt och betalt. För att arbetet att driva trafik ska ge värde krävs det att användarna spenderar tid och utför handlingar på hemsidan - och därmed att hemsidan är konverteringsoptimerad.
Att optimera hemsidan för konverteringar är en central del av en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi. Genom att fokusera på användarupplevelse, tydliga CTA-knappar och responsiv design kan du öka chanserna att omvandla besökare till lojala kunder och sticka ut bland dina konkurrenter.
En konverteringsoptimerad hemsida är framförallt en investering som ger långsiktiga fördelar och resultat. Genom att öka konverteringarna kan företag maximera sin ROI och öka intäkterna utan att öka marknadsföringsbudgeten.
Vi kommer gå igenom några grundläggande faktorer som kan öka konverteringsfrekvensen dramatiskt på hemsidan.
Startsidan
Du skulle inte gå på en första dejt utan klä dig som ditt bästa jag - samma sak gäller din startsida, du vill ge ett bra första intryck. En väldesignad hemsida som ger en bra introduktion till ert varumärke är grundläggande. Du har endast ett par avgörande sekunder att ge ett första intryck som gör att användaren ska vilja stanna på sidan.
Startsidan (eller landningssidan) är den absolut viktigaste sidan på webbplatsen, se därför till att den är optimerad genom att tydligt visa vad ni gör, ert erbjudande, USP och någon form av CTA.
Användare behöver känna sig trygga för att fatta ett köpbeslut, och en rad faktorer kan påverka trygghetskänslan. Ett exempel är att användare som inte känner till en produkt eller tjänst är mindre trygga, och därav mindre benägna att utföra ett köp.
Det krävs därför att besökare får tillräckligt med information för att känna sig trygg med erbjudandet. Det innebär att marknadsförare behöver ta reda på vilken information kunden behöver och hur informationen ska presenteras. Få en förståelse för nyckelfaktorer i användarens beslutsfattande inför ett köp, och följ kunden genom beslutsprocessen på hemsidan.
Googles AI använder information från målsidor för att generera sökord, annonsmaterial och andra tillgångar som matas in i annonser. Så att optimera dina landningssidor för att tillgodose kundernas informationsbehov är inte bara viktigt för att förbättra konsumenternas förtroende - utan det är också en vinst för marknadsförare.
UX-design
En väldesignad webbplats som är optimerad för konverteringar förbättrar användarupplevelsen. Detta skapar förtroende och lojalitet bland besökarna, vilket ökar chansen att de blir återkommande kunder. Om användaren ens för en sekund upplever att processen kommer att vara jobbig så kommer de inte stanna, vilket leder till en högre avvisningsfrekvens. Se därför till att ha en enkel och tydlig navigation där användaren behöver ta så få steg som möjligt för att konvertera.
Mobila enheter
Mobila enheter är centrala idag. Alla har en mobil i fickan, och en stor del av trafiken brukar komma från mobila enheter. Det är därför avgörande att hemsidan är responsiv och anpassar sig till alla enheter, och att den mobila sidan är prioriterad.
Testa testa testa
Som med så många andra delar av marknadsföring är tester otroligt viktiga för att nå det slutgiltiga målet. Det gäller även för hemsidan. När vi börjar arbetet med att optimera hemsidan är det bra att utföra tester innan man utför större förändringar. Med hjälp av A/B-tester av landningssidor kan vi se vilka bilder, videos, CTAs, och placeringar av olika element som engagerar besökarna mest och får dem att spendera mer tid på hemsidan.
Sammanfattning
Att optimera hemsidan för konverteringar är en central del av en framgångsrik digital marknadsföringsstrategi. Genom att fokusera på användarupplevelse, tydliga CTA-knappar och responsiv design kan du öka chanserna att omvandla besökare till lojala kunder och sticka ut bland dina konkurrenter.
Gör startsidan klar, tydlig och övertygande
Komplettera startsidan med landingssidor för att ge användaren all information den söker
Prioritera det konverteringsbeteende du värderar högst, och följ användaren genom processen
Reducera friktionen med enkel, tydlig och empatisk UX-design.
Genomför regelbundna A/B-tester för att identifiera vilka element på din webbplats som ger bäst resultat. Detta kan inkludera test av rubriker, CTA-färger och layoutalternativ.
Bygg trovärdighet och förtroende med kundrecensioner
Vi är ett samtal eller mail bort om du behöver hjälp att säkerställa en konverterande web och effektiv digital marknadsföring