När kakorna försvinner

Cookie-eran lider mot sitt slut - så påverkas marknadsföring online.

Slutet för Cookie-eran på internet är nära förestående. I slutet av 2024 väntas världens största webbläsare Chrome helt ta bort tredjepartscookies vilket får stor inverkan på digitala marknadsförare och företag som inte lyckas anpassa sig i tid. För Dagens Handel och Performance Marketing World förklarar vår digitala strateg Felix utförligt vad det handlar om och hur företag måste tänka framåt (hela artiklar längre ned).

Felix ser slutet på cookies som en del av en ännu större reformering av privacylandskapet mot en marknad på konsumentens villkor. Han betonar bl.a. vikten av att styra om sin digitala organisation och budget mot bättre användande av förstapartsdata, lojalitetsprogram och organiska strategier.

Han går även in på några sätt att framtidssäkra sin e-handel framåt.

3 tips för e-handlare framåt: 

  • Ha en person på bolaget som är ansvarig för GDPR, cookie och privacy-frågor. Det förändras mycket och snabbt, så någon bör ha det ansvaret.  

  • Utveckla kundnöjdheten. Att ha nöjda och återkommande kunder blir nyckeln i framtidens marknadsföring, när kunderna får ännu större makt över hur de lämnar ifrån sig datan. 

  • Se över er kundklubb och vad den kan erbjuda kunderna. Vad levererar ni till kunden? Det är den viktigaste frågan som kunden ställer sig innan han/hon lämnar ifrån sig sina uppgifter.

Läs hela artiklarna The cookiepocalypse is nigh (again)! och Nya cookieregler – marknadsförarna tvingas tänka om

Behöver du se över och framtidssäkra din digitala marknadsföring? Välkommen att kontakta oss!