Best Practice e-handel - 200 miljoner till 2 miljarder med lönsamhet på 5 år
Under D-Congress höll vår medgrundare och e-handelsexpert Felix för Voyado ett samtal med ett av Sveriges starkast lysande e-handelsbolag Nordic Nest. På 5 år har de skalat från 200 miljoner till nästan 2 miljarder med ökad lönsamhet. Frågan är hur de lyckats? Chief New Business Officer Pontus Ericsson lyfte några tankar:
Kundfokus genom företagskultur
Pontus menar att Nordic Nest nog inte ser på kundupplevelse annorlunda än andra, men att man lyckas hålla företagets mission om att “hjälpa människor skapa hem att älska” levande genom framförallt företagskulturen. Man har ersatt ändlösa policydokument och manualer med 3 vägledande principer, tydliga i hela organisationen. Alla vet att de har 100% mandat att skapa världens bästa kundupplevelse, och det är kritiskt.
Smart automationer - ingen gräddtårta till laktosintoleranta.
Pontus lyfter vikten av att med respekt för kundintegritet ha så mycket data som möjligt, men också att med bra verktyg använda den rätt och bygga smarta automatiseringar. Automatiseringar som tar hänsyn till vad kunder är intresserade av, men också vad det INTE är intresserade av. Han lyfter ett exempel där han som gluten- och laktosintolerant från ICA i födelsedagspresent fått en gratis princesstårta. Ett välmenande försök till kundfokus som kunnat förbättras med smartare kategorisering av hans tydliga köpbeteende kring gluten- och laktosfria produkter.
Kunder måste hitta rätt, och snabbt!
Snabb site och vass sökfunktion som föreslår relevanta förslag har varit kritiskt för Nordic Nest. Att man jobbat med förståelsen av synonymer, vad kunder söker på och att produktlistningen baseras på ditt och dina likars beteende har gett framgång. Att sökfunktionen fokuserat anpassats för lokala och nationella beteenden på olika marknader har resulterade i mycket bättre upplevelser för kunderna = bättre resultat.
I flera av Ajensis uppdrag hjälper vi e-handlare lyckas med sin digitala marknadsföring. Hur stark utväxling en e-handlare får kommer såklart alltid bero på affärsverksamhetens övriga delar. De som lyckas bäst är de som med helhetstänk skapar vass strategi, överblick och synergier över fler områden som CRM, site, varumärke och digital marknadsföring. Vi bryr oss alltid om kundens större uppdrag oavsett om vi har helhetsgrepp eller hjälper inom specifikt område och kommer gärna med tankar om vad som bäst löser uppgiften.