4 Viktigaste nyheterna från Google att ha koll på nu.

Att lyckas som Google Ads-specialist handlar till stor del om att hålla sig uppdaterad kring Googles olika förändringar. Det kan röra sig om allt från budstrategier som avvecklas till möjligheten att manuellt hantera var annonser visas på YouTube. Det är ett ständigt arbete att hålla sig ajour, därför har vi i samlat de viktigaste nyheterna att ha koll på i Google Ads just nu.

1. Negativa sökord i Googles Performance Max

Sedan Performance Max lanserades under 2021 har branschen efterfrågat mer kontroll över kampanjformen. Det gäller allt från insikter kring var annonserna placeras och om de når rätt målgrupp, till att få reda på vilka söktermer Performance Max triggar. Under de senaste fyra åren har Google successivt tagit steg för att ge oss bättre insikt i Performance Max samtidigt som branschen hittat vägar runt vissa fallgropar.

Nu har Google lanserat möjligheten att addera upp till 10 000 negativa sökord i kampanjen, vilket är ett stort steg framåt. Det ger oss en helt annan kontroll än tidigare och kommer att göra många företags mest konverteringsdrivande kampanjform ännu mer träffsäker. Funktionen lanserades under vecka 11 2025, och även om den ännu inte är tillgänglig för alla konton, kommer den att rullas ut brett under de närmsta veckorna.

2. Ny attributionsmodell i Demand Gen

Sedan lanseringen hösten 2023 har Googles senaste kampanjformat fått en rad stora uppdateringar och den senaste kan nog vara den viktigaste hittills - den nyligen lanserade kolumnen ”Platform Comparable”.

Länge har Google haft problem med att attributionen från YouTube inte liknat den från Meta och TikTok, vilket gjort det svårare för företag med mindre budget att rättfärdiga större investeringar. Med ”Platform Comparable” får vi en kolumn som redovisar konverteringar på ett sätt som liknar Meta och TikTok, vilket är ett stort steg framåt. Vill du läsa mer om detta rekommenderar vi Googles dokumentation här.

3. Kanalkontroll i Demand Gen

Som nämnt ovan har Google nyligen släppt flera viktiga uppdateringar till Demand Gen, och det allra senaste är möjligheten till kontroll över vilka plattformar man annonserar på. Tidigare gick det inte att välja om annonser skulle placeras i Discovery, Gmail, Display-nätverket eller YouTube. Den enda kontroll som tidigare fanns var hur annonserna skulle placeras på YouTube. Men nu har Google släppt vad de kallar ”Channel control”, vilket ger möjlighet att välja var annonserna ska synas, lite som att man inom Paid Social kan välja mellan Instagram och Facebook via Meta Business Manager.

Innan en större mängd data har samlats in och Google Ads-specialister hunnit analysera utfallet, är det vår gissning att CPC-priserna kommer att öka på YouTube eftersom detta är placeringen med högst värde för många annonsörer.

4. Slutet för Enhanced CPC

Under ett antal år har Google i allt högre grad försökt styra annonsörer till olika varianter av budstrategin ”Maximize Conversions”. Ett tydligt steg i denna riktning är att Enhanced CPC fasas ut helt från och med den 15 mars 2025. Enhanced CPC använde historisk konverteringsdata för att höja eller sänka buden i syfte att få så kvalitativa klick som möjligt. För konton som inte gjort ett aktivt val av budstrategi kommer man från detta datum automatiskt övergå till manuell CPC.

Behöver du hjälp med Google Ads?

Behöver du hjälp att maximera potentialen i er annonsering på Google Ads? Vi på Ajensi är bara ett mail, samtal eller LinkedIn-meddelande bort.