EN GUIDE TILL META AD-CREATIVES.
Creative is king är den semi-nya sägningen på Meta. Allt går att optimera och göra bättre, men i ett allt snabbrörligare content-klimat, där det ska gå snabbt att uppdatera, så kan det vara bra att mappa upp vilken roll ditt content ska ha, och i vilket steg de ska visas för att maximera effekten.
Jag gillar (som de flesta andra marknadsförare) att tänka i ett flöde, uppifrån och ned, uppdelat i Top, Mid & Low funnel. Jag är väl medveten om att det är mer komplext än så och att du hoppar mellan plattformar, möts av budskap och att allt behöver sammanvävas snyggt med olika modeller, taktiker och finputsade målgruppsinställningar.
Vi på Ajensi kallar oss plattformsagnostiska, det låter kanske högtravande, men en del i det vi gör är att vi testar vilken roll varje plattform ska spela i en funnel och vad de ska mötas av beroende på vart kunden kan tänkas befinna sig. Nu ska jag inte prata om en total-funnel, där vi hoppar mellan utan ge en idé till struktur för content på Meta Ads.
De stora dragen handlar om;
Top Funnel
Utbilda konsumenter i vad syftet med produkten är, hur den används, vad effekten är och vilket problem den löser. Utan denna bit kommer det att vara svårt att bygga ett intresse - då väldigt få är köpredo utan att faktiskt förstå nyttan och vad vi ska lösa.
Mid Funnel
Nu börjar vi sälja in produkten och skapa ett sug, vi förklarar vad den kommer med för fördelar, garantier, jämför oss mot konkurrenter om det tillåts. Vi kan ta in testimonials för att underbygga det vi säger och bygga delar kring olika erbjudanden.
Low Funnel
Denna är till för att konvertera dem till kunder. Vid detta tillfälle ska era målgruppsinställningar endast snappa upp de som interagerat med rätt typ av content och identifiera de som är köpredo och allt content som produceras är till för att de ska tippa över.
Några fler reflektioner, bare with me
Allt detta är självklart för de flesta som arbetar med marknadsföring, men ändå upplever jag det som att det inte genomförs.
Många bolag eller varumärken är väldigt duktiga, det är de produkterna som förr eller senare dyker upp på posten. Andra skjuter säljkommunikation från första annonsen utan tidigare interaktion.
Personligen tycker jag att det är kontraproduktivt (kanske en arbetsskada) att betala för konverteringsannonser (som generellt är dyrare) eller trafik/awareness med urvattnande rea-budskap, och förvänta sig att jag ska nappa på 30% rabatt hos ett varumärke eller en produkt jag aldrig hört talas om.
Nog för att jag gillar att göra klipp, men vill veta vilka jag köper ifrån och vad det kan komma att underlätta eller skapa i mitt liv.
För att vara övertydlig har jag ritat upp en mindre guide på de olika delarna för att det ska vara lättare att förstå och placera ut sitt content, samt fylla de luckor som saknas.
Vill du veta mer?
Kontakta pontus@ajensi.se för att prata om er situation och bolla tankar kring hur man skulle bygga detta effektivt baserat på er situation.