ATT UNDVIKA NÄR DU SÄTTER UPP ADVANTAGE+ SHOPPING CAMPAIGNS

Vi sitter dagligen och testar Advantage+ Shopping Campaign (ASC), det kan vara ett kraftfullt verktyg, eller inte driva samma resultat som din funnel i övrigt. Nedan går vi igenom de viktigaste punkterna för att ge ASC bästa möjliga förutsättningar för att lyckas.

Läs mer om vad vi upplevt i det här blogginlägget

Om du läser detta förmodar jag att du redan bekantat dig med Meta Ads & är redo att testa. 

ASC skiljer sig från vanliga säljkampanjer på så sätt att de erbjuder förkonfigurerade inställningar och är till för att förenkla för dig som annonsör. Det ska vara mer användarvänligt och ett snabbare sätt att arbeta med kampanjerna, både för specialister likt förstagångsannonsörer. 

Detta innebär inte att du inte kan göra några misstag, därför har vi listat de viktigaste sakerna att hålla reda på inför din uppsättning. 

Meta Pixel

Det kanske viktigaste med Metas uppsättning är att se till att pixeln spårar dina konverteringar korrekt. Detta gäller inte endast ASC, utan Meta Ads som helhet.  Utan denna kan du inte spåra effekten från dina kampanjer och se vad det som är presterar bäst. 

I ASCs fall är det viktigt att du ställer in optimeringsmodellen till Purchase eller Köp. 

URL-Parametrar

URL-parametrar och naming conventions i Meta förtjänar ett helt eget inlägg, men för ASCs skull så nöjer vi oss med att påpeka att det är otroligt viktigt att använda dessa för att kunna särskilja trafiken i er Google Analytics. 

Budgetbegränsningen för existerande kunder

Meta la till den här funktionen för att hjälpa annonsörer att kontrollera hur mycket pengar som läggs på era existerande kunder. 

Missa inte att använda denna funktion för att säkerställa maximal performance i ASC. 

Testa dina ad-sets

Likt vi nämnde i blogginlägget A/B-testning är det viktigt att testa sina ad-sets innan de rullas ut fullt. Fungerar de likt förväntat eller behöver något tweaks?

För att enklast göra detta sätter du en lägre budget under en kort period för att senare växla upp när du ser att allt fungerar som önskat. 

Lycka till! 

Vill du ha fler tips, kontakta pontus@ajensi.se för att prata mer om Paid Social.