Konsumenttrender 2023 - för handlare och marknadsförare

Sjunkande returer och konsumenter som förväntar sig rabatt? I en värld där detaljhandeln ständigt förändras är det kritiskt att hänga med för såväl handlare som marknadsförare. Voyados Retail Radar 2023 baserad på enorma mängder e-handelsdata är en guldgruva för digitala marknadsförare som vill förstå och navigera i denna dynamiska miljö. Vi har summerat insikterna.

Generationsskillnader formar köpbeteenden

Rapporten lyfter fram att olika generationer uppvisar distinkt olika köpbeteenden. Gen Z, kända för att vara uppväxta i en digital värld och värderingsdrivna, shoppar ofta men spenderar mindre per köptillfälle. Millennials leder i köpfrekvens och spenderar nästan 8% mer per köp jämfört med genomsnittet (1)(2)​​​​. Generation X tenderar att spendera mer per köptillfälle, med fokus på valuta för pengarna (3)​​. Äldre generationer, särskilt de över 65, visar ett mer selektivt och värdeorienterat köpmönster (4)​​. Vi behöver förstå och anpassa marknadsföringen baserat hur målgrupper handlar, snarare än hur vi vill att de ska handla.

Returer sjunker kraftigt i e-handeln

Post-pandemin har online-shoppingens returer varit en het fråga. Rapporten visar att returer i e-handeln har minskat med 20% från 2022, vilket tyder på att konsumenter blivit mer medvetna i sina köpbeslut ​​(6). Ajensis medgrundare Felix Kruth kommenterar de sjunkande returerna i rapporten för Breakit.

“Det ekonomiska läget har lett till att fler noggrant överväger sina inköp, prioriterar hårdare och är mindre impulsiva när det gäller att spendera pengar” - Felix Kruth

Män och kvinnor handlar olika

Intressant nog finns det tydliga könsskillnader i shoppingvanor. Män väljer ofta dyrare produkter, med 66% högre genomsnittligt kvittovärde än kvinnor, trots att båda könen handlar lika ofta ​​(5).

Allt fler handlar på rea och kampanj

Rapporten belyser även vikten av rabatter och erbjudanden. Konsumenter sparar idag mer på rabatterade varor än tidigare, med kvinnor som leder i att säkra större besparingar(7)(8)​​​​. Denna trend som pågått under många år kan påverka marknadsföringsstrategier, där större fokus kan läggas på att erbjuda lockande rabatter. Det finns en förväntan hos konsumenter att handla på kampanj som man måste förhålla sig till, något även Google lyft fram senaste år.

Kommunikationstrender

Hur varumärken kommunicerar med konsumenter påverkar köpbeslut. Rapporten framhäver att äldre konsumenter tenderar att ha högre klick och öppningsfrekvens jämfört med yngre generationer (9), vilket kan påverka val av kommunikationskanaler och optimeringsstrategier. Samtidigt är direkta marknadsföringskanaler, som e-post, fortfarande kostnadseffektiva för att bygga kundlojalitet ​​(10).

Slutsatser för marknadsförare

Insikterna från Retail Radar kan hjälpa marknadsförare att bättre förstå och nå sin målgrupp. Genom att anpassa budskap och erbjudanden baserat på generation och kön, samt välja rätt kommunikationskanaler, kan varumärken bygga starkare relationer med sina kunder. Framför allt understryker rapporten vikten av att vara uppmärksam på konsumenternas förändrade beteenden och preferenser, vilket är avgörande för framgång i marknadföringen.

Läs hela rapporten här: https://www.retailradar.voyado.com

Skicka en rad på mailen så tar vi en digital kaffe och diskuterar senaste konsumenttrender och vad de kan innebära för er marknadsföring.